neděle 26. září 2010

Nenavigace Ovi Mapy Nokia

S telefonem E52 jsou distribuovány zdarma ovi mapy. Předminulý víkend jsem hledal adresu, kde jsem nikdy předtím nebyl a rozhodl jsem se navigaci vyzkoušet. Vše, co je zadarmo, je špatné a zbytečné, slyšel jsem nedávno v nějakém diskusním pořadu, no uvidíme.

Zapnul jsem program, intuitivně cvaknul na ikonku Autem, hledat cíl a zadal černý most. Po chvíli chroupání telefon nalezl tuto oblast a navrhl trasu. Bohužel, pro mě nevyhovující, z Radlic jsem chtěl jet klidnou a pohodovou cestou po jižní spojce, navigace byla opačného názoru: “Jeď přes Karlovo náměstí !”. No zlobil jsem a byl jsem rozhodnut ji neposlechnout, tak jsem jí oblbl tak, že budu chtít jet do Thomayerovy nemocnice a navigace neměla jinou možnost, než zvolit cestu jihem. Sedl jsem do auta a vyjel.

Slečna si nejprve chvíli stěžovala, že jedu trochu jinudy, než by si představovala, ale to víte, bagr je bagr a velká díra v zemi se jen tak autem nepřejede… Tak jsem jel pěkně po Radlické k Vltavě a navigace najednou hlásí: “Na příští křižovatce zatočte vlevo.”

OK, sice mám pocit, že bych měl jet doprava, ale co já vím, není tam třeba nějaký zákaz. Minu slušnou frontu lidí blikajících doprava, zastavím na semafor, a když se podívám na ukazatel, který říká Barrandov –>, dochází mi, že je cosi špatně. Nedá se nic dělat, jedu doleva a slečna se hned ozve: “Za 100m zabočte prudce vlevo.”.

Na displayi svítí velké U. Otáčet se na 4proudé silnici s dvěma tramvajovými kolejemi uprostřed, asi jsem zapomněl odškrtnout sebevražedné manévry kdesi v nastavení. Požadavek jsem ignoroval po pár ulicích jsem se otočil. Když jsem projížděl kolem silnice, ze které jsem původně přijel, měl jsem v hlavě hodně černé myšlenky. Slyšel jsem o optimalizaci jízdních tras, kdy se zabočuje pouze doprava, ale doleva? Že by byl konstruktér Angličan, nebo si myslel, že se v Čečensku, pardon Česku, jezdí po levé straně?

Nicméně jsem do cíle úspěšně dojel. Po cestě zpátky jsem prostě nastavil trasu do ulice, ve které bydlím a ignoroval všechny zoufalé nářky, že přes centrum by to bylo lepší, kratší, prostě super zelený. Když jsem projel semafory před Barrandovským mostem, které již jsou nyní minulostí, zbystřil jsem a čekal na pokyn. “Držte se vlevo.”

Dva pruhy doleva, dva doprava, žádný problém. Projíždím tunelem, následuje: “Držte se vpravo.” Klídeček pohodička, blinkříček, ještě jeden kontrolní pohled do zrcátka. Sjezd se rozšiřuje na dva pruhy a proč tu vlastně stojí v tom levém pruhu ty auta? “Za 100 metrů zahněte vlevo." Eh, kde že to… No pochopil jsem, proč tam ta auta stála… Tiché zamumlání: “Přepočítat?”, jsem raději ani nekomentoval. Pak ale následovala rada, kterou jsem už dnes slyšel. “Za 100m zahněte prudce vlevo”. Pud sebezáchovy mi pořád fungoval, tak jsem opět jel na další křižovatku a tam se konvenčně otočil.

Programátoři algoritmů vybírání tras se ještě mají co učit, ani bych se nedivil, kdyby navigace poradila, při přejetí dálničního sjezdu: “Najeďte na krajnici a couvejte.”. Takže ono tvrzení z politické debaty se částečně potvrdilo, ale nejsem přesvědčen o tom, že by se nějak výrazněji změnilo, kdyby tato navigace byla za peníze. Zjistil bych si kontakt na podporu a něco nehezkého by vyslechli.

Navigace je dobrý sluha, ale zlý pán a tak je pořád nutné být ve střehu a zapřemýšlet, jestli opravdu chceme uprostřed mostu prudce zahnout doprava…

Žádné komentáře: