úterý 12. října 2010

Sluha dvou pánů

Donedávna jsem byl kulturní barbar, který pohrdal zmínkami o divadle, či výstavě obrazů. Časy se však mění a podle hesla: “Přátele si drž blízko, nepřátele ještě blíž”, jsem se začal nenápadně i o tyto události zajímat. Velkým deficitem proto byla absence návštěvy zlaté kapličky, Národního divadla.

14481_2[1]V červenci jsem se rozhodl, že je potřeba s tím něco dělat a začal se poohlížet po představeních. Pozapomněl jsem ale na něco, jako jsou divadelní prázdniny. Člověk nemusí být učitel, aby měl dva měsíce v roce prázdniny ;) No nevadí, domluvil jsem se s kamarádkou, že v září určitě do Národního zajdeme.

 

Září bylo najednou tu a nastal problém: “Na co vlastně jít?” Opera, činohra, balet? Netakticky jsem nechal výběr na kamarádce, která vybrala nejúspěšnější představení posledních let: Sluha dvou pánů. Rychlý pohled na volná místa mi napověděl, že mám asi problém. Pokud představení nejsou vyprodaná, je volné třeba jen jedno místo :( Tak6e nastoupil strýček google, který mi nalezl jistého Petra, který prodával lístky.

Nejprve jsem si myslel, že je to jen člověk, který před rokem nakoupil a teď se potřebuje lístků nutně zbavit, po telefonátu jsem ale pochopil, že jde o profesionálního překupníka. Webové stránky, na kterých uvádí kdy a kde, 10 minutové okno pro předání lístků v pasáži blízko Václavského náměstí, sakra, veksláci asi ještě nevymřeli. Zvláštní ale bylo, že lístky byly za cenu, která je inzerovaná na webu, jako oficiální.

NDvstupenka

Tedy vydal jsem se na Václavák, kde jsem skutečně nalezl onoho člověka, předal mu p eníze a on mě ve složeném papíru lístky. Na lístkách byla poloviční cena, než kterou jsem zaplatil a než která byla oficiální. Toto dodnes nechápu, že by šlo o nějaké promo zlevněné lístky? Jen jsem doufal, aby ty lístky nebyly falešné, nebo nenastal nějaký jiný nečekaný problém. Den představení se blížil a já začínal být nervózní jako žáček, co jde poprvé do školy.

Před divadlem jsem byl už 10 minut před dobou, na které jsme se dohodli, během toho jsem stihl ještě poradit 2 turistům cestu k nejbližšímu metru. U vchodu si pán prohlédl naše lístky a poslal nás na schodiště vedoucí do patra k lóžím. Milá paní uvaděčka nám loži odemkla, my si odložili a podívali se do té hrozné díry, kterou jsme měli rázem pod sebou. Nebudu mít závratě? Nespadnu omylem dolů?

Zazvonil zvoneček, nastoupila kapela a hra pomalu začala. Velice rychle se ukázalo, že hlavním tahounem celého představení je Miroslav Donutil, je to taková skoro one man show. Děj hry zřejmě nemusím nijak přibližovat, musí ho znát každý, alespoň trochu vzdělaný, jedinec. No a kdyby náhodou ne, tak je tu náš starý známý google…

00011236_VIN[1]

Co mě ve hře dostalo byla scéna s hledáním chleba, která ale je, jak jsem později zjistil, velice profláklá a mnoho lidí si do divadla chleba bere. Další skvělá scénka byla muzikální variace na slabiku CO. Spolu se svým hereckým kolegou polostepem a polozpěvem této slabiky vytvořili velice chytlavou melodii, která mi v uších zní doteď.

Místy mi některé vtipy přišly až příliš vulgární, nehodící se do důstojného prostředí Národního divadla, ale nikomu v divadle to zjevně nevadilo a v sousední loži se pán smál tak, až mu slzy kanuly po tváři.

Během přestávky jsme sestoupili k základním kamenům ND a koupili si sklenici “letištního” sektu. 60kč za dcl, malá plzeň za 70kč, už chápete ;)”

Představení skončilo a herci museli několikrát znovu přijít a sklízet potlesk, i po 16 letech od prvního uvedení má hra co nabídnout, i když Miroslav Donutil již není ten mladík, jakým byl v roce 1994. Ano, premiéru měla tato hra 22.9.1994 !

2 komentáře:

Anonymní řekl(a)...

Překupník se jmenuje Petr Brož a vstupenky nakupuje se slevou na kartu Věrného diváka. Každý si ji může pořídit za 80 Kč. Divím se Vám, ale že služby překupníka podporujete :-)

Pan Donutil hraje v ND i v jiných představeních, která jsou volná. Na Sluhu je lepší si počkat, předprodává se vždy v 1. den v měsíci, a i přes frontu se dají pěkné vstupenky koupit.

ufonek řekl(a)...

Dobrý večer,
ano, bičujte mne, neboť daně a smrt jsou jediné dvě povinnosti v životě každého člověka. Za daných okolností jsem ale neměl ani měsíc na předprodej, ani dobrého rádce, který by mi věrnostní kartu diváka poradil.
Velice Vám za příspěvek děkuji, pokud budu opět plánovat návštěvu Národního divadla, určitě již nebudu hledat u překupníka, ale přímo u pokladny ND ;)
P.S. K smrti nenávidím čekání ve frontách.