neděle 20. března 2011

Season of the Witch

Od filmu jsem nic moc nečekal, zařadil jsem si ho jako Bčkový nezajímavý akčňák s prvky středověku. Obsazením  Po shlédnutí se to taky bezezbytku potvrdilo. Mám ale neodbytný pocit, že tento film jede na vlně ošklivých předsudků.

Na začátku je oblíbené věšení čarodějnic. Ať se přiznáš, nebo ne, shodíme tě z mostu… Ve středověku se to moc neřešilo. Když čarodějnice zavraždí kněze, je hned jasné, že jde o pohádku, nebo že by dokonce horror?

V další scéně Nicolas Cage s Ronem Perlmanem bojují jako křižáci. Pro mě jsou trochu nepochopitelně uváděna historická data. Že by to nakonec přeci jen pohádka nebyla? Kritika bezmyšlenkovitého vraždění za účelem získání majetku a území? O ničem jiném totiž křižácké války nebyly.

Pak už konečně nastává převoz “čarodějnice”. Je to skutečně čarodějnice, nebo ne? Zmiňuje známý vtip, který jsem poprvé slyšel v Monty Pythonově komedii o sv. grálu: “Čarodějnice jsou ze dřeva. A dřevo plave. Takže je hodíme do vody a když se utopí, tak si je Bůh vezme k sobě. Když budou plavat, tak je vylovíme a upálíme.” Spravedlnost nade vše ;)

Musím říct, že na čarodějnice nevěřím a pořád jsem byl trochu zmaten, takže jsem většinu věcí bral jako nešťastnou shodu náhod, protože by se většina věcí dala racionálně vysvětlit. Když ale čarodějnici narostla křídla, roztavila mříže, bylo jasné, že tu jde bohužel o pohádku a žádná hlubší myšlenka ve filmu opravdu nebude. Přidejme si wire-fu létající zombie mnichy a téměř nezničitelného monstrpadoucha a zápletka finální scény je kompletní. Nakonec samozřejmě vše dobře dopadne, skoro všichni zemřou a v západu slunce přeživší odjíždějí na koních…

Budete mít pocit ztracených 90 minut. Filmové efekty působí místy velice komicky a uměle, herecké výkony jsou dobré, v případě čarodějnice bych se nebál říct výborné. Vážně jsem pořád váhal, jestli nebude konec překvapivý, film reálný a církev nepověsí nevinnou dívku.

Žádné komentáře: