středa 13. července 2011

Kandinsky, Kupka, Schoenberg v Sovových mlýnech

497px-Franti%C5%A1ek_Kupka_-_Katedr%C3%A1la_-_Google_Art_Project[1]Včera byl parný den a po příjemné procházce jsem šel kolem Sovových mlýnů. Už jsem se na tuto výstavu zajít podívat před 14 dny, ale zaspal jsem :D Čekal jsem, že prostory budou klimatizované a výstava nebude masovou záležitostí, tak jsem prošel na nádvoříčko a začal hledat pokladnu. Nemohl jsem si nevšimnout zajímavých děl na nádvoříčku, kdybych to mohl popsat, nazval bych to skulptury ze železného šrotu.

U pokladny nebyla fronta, tak jsem zaplatil 180 korun, dostal vstupenku, miniprůvodce a instrukce, kde se výstava nachází. Konec této výstavy je plánován na polovinu prázdnin, tj. 31.7.2011. První patro po schodech nahoru a pak rovně. V předsálí jsem si pročetl životopisy všech účastníků, nebylo překvapením, že žili prakticky ve stejné době. Otevřel jsem neprůhledné zrcadlové dveře a ovanul mě přísun chladného suchého vzduchu.Hned u vstupu mi byla zkontrolována vstupenka a pak už jsem se mohl volně procházet.

Výstava je dvoupatrová, nejprve v prvním patře narazíme na tisky, skicy, studie, místnosti mají zatemněná okna, zřejmě proto, aby se díla světlem nepoškodila. Na konci prvního patra je větší místnost, která je s okny a vévodí ji masivní dřevěný stůl. Na něm jsou dvě publikace v antizlodějském provedení. Nemyslím si ale, že by někdo navštívil tuto výstavu za 180 korun a pak kradl 800 stránkovou publikaci o Kupkovi, ale možná jsem idealista.

kandinsky%20impression%20V%20park%201911[1]Z této místnosti vedou krásné litinové schody do druhého patra, kde expozice pokračuje a jsou vystaveny i některé oleje. Mezi nimi i Katedrála od Kupky a Impression V. od Kandinského. Dále jsou opět vystaveny studie a mj. i pas Schoenberga. Když jsem díla prohlížel, zaujal mě termín kvaš. Díla malovaná touto technikou vypadají jako malované vodovkami. Zeptal jsme se proto hlídačky a tím ji dostal, také nevěděla. Později jsem si na Wikipedii našel, že jde o techniku malby akvarelem v kombinaci s bělobou.

Celkově mě výstava trochu zklamala, většina vystavených děl jsou jen akvarely či již zmiňované kvaše, velkých olejů je málo. Jsme malá země, ale proč pak mám platit vstupné srovnatelné s Albertinou? Pamatovat si budu asi opravdu jen dva zmíněné obrazy, přičemž hlavně katedrála je opravdu dílo, které bych si klidně do obyváku pověsil. Google mu přikládá taky velký význam a proto ho má naskenovaný ve vysokém rozlišení ve svém projektu google art project. Sledujte každý tah štětcem, aniž byste znervózňovali ochranku, zde: http://www.googleartproject.com/museums/kampa/the-cathedral

Žádné komentáře: